Θα συμβούλευε τους νέους υποτρόφους “να φροντίσουν η παιδεία τους να μην είναι μονοδιάστατη, αλλά σφαιρική και να αφορά σε όλες τις ανθρώπινες πλευρές τους. Επίσης, να νιώθουν λιγότερη ανασφάλεια. Έχουν γίνει δεκτοί σε ένα αξιόλογο εκπαιδευτικό ίδρυμα και έχουν εξασφαλίσει τη στήριξη της υποτροφίας. Υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να αναδείξουν όλο το φάσμα των δυνατοτήτων τους.”
Ο Άγγελος Κανλής αποφοίτησε το 1992 από το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του ΑΠΘ και το 1997 έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα από το αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ. Επέστρεψε στην Ελλάδα για τη στρατιωτική του θητεία και εργάστηκε ως ερευνητής στο ΙΤΕ στο Ηράκλειο και στο ΙΠΤΗΛ στην Θεσσαλονίκη, ενώ δίδαξε στο ΤΕΙ Σερρών και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Από το 2003 εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Ευρεσιτεχνιών στο Μόναχο ως εξεταστής.
Υπήρξε κάποια απόφαση που έπαιξε κομβικό ρόλο στην πορεία σας;
Σίγουρα η απόφαση του Ιδρύματος Μποδοσάκη να με στηρίξει τα δύο πρώτα χρόνια των διδακτορικών σπουδών μου ήταν καθοριστική για την πραγματοποίηση του ονείρου μου να σπουδάσω στη “Μέκκα” της επιστήμης, όπως τουλάχιστον φάνταζε τότε στα μάτια μου. Ωστόσο η σημαντικότερη και δυσκολότερη απόφαση ήταν να δεχτώ να ξενιτευτώ για δεύτερη φορά στη ζωή μου. Ευτυχώς η σταθερότητα και το πολυπολιτισμικό περιβάλλον της σημερινής μου εργασίας ήταν παράγοντες που άμβλυναν τις δυσκολίες προσαρμογής και την πικρία του αποχωρισμού και επιβεβαίωσαν την ορθότητα της απόφασης.
Τι ξεχωρίζετε ως το σημαντικότερο για εσάς από όσα έχετε κάνει;
Η αξιολόγηση όσων έχω πετύχει είναι κάτι που προτιμώ να κάνουν άλλοι για μένα και όχι εγώ ο ίδιος. Θα ήθελα όμως να αναφερθώ σε ένα από αυτά για τα οποία είμαι περήφανος. Το 1995, κάποιοι συμμαθητές μου στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του πανεπιστημίου, αλλά και συνάδελφοι στην καλοκαιρινή πρακτική μου στο ερευνητικό κέντρο T.J. Watson της IBM, έδειξαν ενδιαφέρον για τη γλώσσα μας. Έχοντας επαναλάβει σε καθέναν τις ίδιες απαντήσεις, αποφάσισα ότι θα ήταν αποδοτικότερο να τις συγκεντρώσω σε ένα μέρος, στο οποίο θα μπορούσα να παραπέμψω όσους με ρωτούσαν. Δημιούργησα λοιπόν αυτοσχέδιες σελίδες “Ελληνικών μέσω Ίντερνετ”, οι οποίες πρέπει να ήταν οι πρώτες του είδους και, κρίνοντας από τα μηνύματα που δεχόμουν, φαίνεται να είχαν σημαντική ανταπόκριση. Παρότι ήταν αναμφίβολα μια ερασιτεχνική προσπάθεια, θέλω να πιστεύω ότι συνέβαλα το ελάχιστο στην προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό και έδειξα το δρόμο για την αξιοποίηση των νέων (τότε) τεχνολογιών.
Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον;
Ανήκω σε μια γενιά της οποίας το μέλλον έχει ήδη παρέλθει και αποσύρεται σιγά σιγά από το προσκήνιο. Είναι άτοπο λοιπόν να κάνουμε σχέδια για το μέλλον που δεν περιλαμβάνουν τις νέες γενιές. Ελπίζουμε να μπορέσουμε να αποτελέσουμε πρότυπο, έμπνευση και στήριγμα για αυτούς που είναι το πραγματικό μέλλον. Στόχος μου είναι να σταθώ αντάξιος του καθήκοντος, στο οποίο τόσο αποτελεσματικά ανταποκρίθηκαν οι δικοί μου γονείς, και να μπορέσω να μεταδώσω την εμπειρία μου απαλλαγμένη από αγκυλώσεις και δογματισμούς που συσσωρεύτηκαν μαζί της. Και πιο σημαντικός είναι να θυμίζω συνεχώς στον εαυτό μου ότι κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και έχει το δικαίωμα να αποφασίσει ο ίδιος για τη δική του πορεία.
Ποιο είναι το δικό σας κίνητρο ή το όραμα που σας κινητοποιεί;
Η χαρά της μάθησης ήταν πάντα κάτι που με χαρακτήριζε. Με συναρπάζει η ιστορία και η σχέση της με την επικαιρότητα. Ενδιαφέρομαι πολύ για τις γλώσσες, τη μελέτη τους και την εκμάθησή τους. Όμως τίποτε από αυτά δεν έχει σημασία «Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ …, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω». Το σημαντικότερο λοιπόν κίνητρο μου το παρέχει η οικογένειά μου, στην οποία βρίσκω αγάπη, σιγουριά, στήριξη, ελπίδα και όση ενέργεια χρειάζομαι για να ανταπεξέλθω στις δυσκολίες που συναντώ. Ελπίζω να τους επιστρέφω ένα μικρό μέρος.
Τί θα συμβουλεύατε τους υποτρόφους που ξεκινούν σήμερα την πορεία τους;
Καταρχάς να νιώθουν λιγότερη ανασφάλεια. Έχουν γίνει δεκτοί σε ένα αξιόλογο εκπαιδευτικό ίδρυμα και έχουν εξασφαλίσει τη στήριξη της υποτροφίας. Υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να αναδείξουν όλο το φάσμα των δυνατοτήτων τους. Να φροντίσουν η παιδεία τους να μην είναι μονοδιάστατη, αλλά σφαιρική και να αφορά σε όλες τις ανθρώπινες πλευρές τους. Να είναι φιλομαθείς και ανοιχτόμυαλοι. Και όσοι βρεθούν στο εξωτερικό να θυμούνται ότι είναι η εικόνα της Ελλάδας εκεί και όσα κάνουν αντανακλούν σε όλους τους συμπατριώτες μας. Για να δανειστώ τα λόγια ενός γνωστού συμπατριώτη μας: «Διδάχθητι, ἐρεύνα, ἐργάζου, μάνθανε, σκέπτου, καινοτόμει καὶ διάπρεψον. Ἴσθι σὺ τὸ φῶς ἐξ ἀνατολῶν!»